SP8                                        PG1

Ścieżka powrotu

Powiadom szkołę - powiadom@sp8bialystok.pl

AKTUALNOŚCI pedagog, psycholog sp

Drodzy uczniowie  „Migawka z dnia minionego...”

 

W obecnym czasie przeżywamy wiele różnych emocji, w tym te trudne. Na część zdarzeń nie mamy wpływu, ale … coś od nas jednak zależy. Na przykład: to jak poradzimy sobie z codziennością, co zapamiętamy, czego się nauczymy o życiu i jak to wykorzystamy w naszej przyszłości?
Kiedy minie czas kwarantanny wracając do tzw. normalnego życia możemy zostawić sobie coś, co będzie wspomnieniem dobrych myśli i chwil z czasu kwarantanny. Nie zostaną wówczas tylko wspomnienia stresu, strachu i zmęczenia. Możemy wysłać wewnętrzny komunikat: „Dałem radę, nie poddałem się, jestem silny.”

W bieżącym roku szkolnym prowadząc zajęcia w naszej szkole zaproponowałam jednej z klas założenie notatnika, pamiętnika lub zeszytu dobrych myśli. Teraz sądzę, że może też powstać folder DOBRE MYŚLI I ZDARZENIA, dokument w Wordzie, czy innym programie z edycją tekstu, nagranie głosowe, filmik, zdjęcie, obraz, komiks lub szkic ołówkiem (forma dowolna).


Zachęcam wszystkich uczniów do realizacji następującego projektu. Dokumentowania i tworzenia:

 

„Migawki z dnia minionego” zapisu twojej pozytywnej myśli, opisu zdarzenia, zabawy, skeczu, odbytej i zapamiętanej rozmowy, gestu bliskiej Ci osoby, śmiechu, melodii, czy słów piosenki, filmu, zdjęcia, wiersza, który Cię wzruszył, rozbawił, zaciekawił.


W ten sposób powstanie historia o Tobie, o tym, czego dobrego doświadczyłeś lub zauważyłeś, pomimo…. Historia o tym, kim teraz się stajesz...
Jeśli jednak masz dosyć pisania, edytowania, notowania, nagrywania to po prostu pomyśl.

 

Przed snem pomyśl przez chwilę, co dobrego przytrafiło Ci się dzisiaj? Tu i teraz.

 

Jeśli zechcesz możesz się tym wszystkim podzielić z zaufaną Ci osobą lub zostawić przemyślenia jedynie sobie. Możesz wysłać to do mnie: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Możesz zaprosić do udziału w twoim projekcie innych członków swojej rodziny.

 

Nie namawiam do zaprzeczania faktom, czy życia w iluzji…

 

Zachęcam do dostrzegania tego co dobre. Każdy głęboki, zdrowy oddech jest dobrem.

 


 Monika Perkowska pedagożka

 

 
Stres u dzieci- jak ćwiczyć ich siłę i odporność psychiczną?
 
Przekonanie, że dzieciństwo to tylko czas beztroski i szczęścia  jest przekonaniem wygodnym, ale czy słusznym?
Stres jest naturalną częścią życia i nie da się go uniknąć, nawet wtedy,  gdy jest się dzieckiem. Jeśli bowiem przyjmiemy, że stres jest reakcją organizmu na wydarzenia, które zakłócają  jego równowagę,  to okaże się, że  każdego,  niezależnie od wieku dotyka to niepokojące, wiercące dziurę w brzuchu napięcie.
Jednym z czynników stresogennych jest zmiana. A tych nie brak ostatnio,  również w życiu naszych najmłodszych. Nie mamy na to wpływu. Możemy jednak wpłynąć na kształtowanie kondycji psychicznej  naszych  dzieci  i pokazać  im, jak radzić sobie ze stresem. Uodparnianie na stres jest nie tylko naszym obowiązkim, ale i  przejawem miłości i dałości  o higienę psychiczną naszej pociechy.

Co rodzic może zrobić  dla dziecka, by sobie ono lepiej w życiu radziło?

Może i powinien wiele.  Poniżej kilka wskazówek:

  - Rodzic może motywować do wytrwałości. Pokazać, że nie  warto podadawać się pod wpływem przeszkód. Tu najbardziej sprawdzą się pochwały, które dodatkowo dają bonus w postaci podnoszenia u dziecka wiary we własne możliwości. Bo kiedy poczucie wartości rośnie, stres maleje. Proste. Podobnie jest z poczuciem wpływu i wytrwałością. Jeżeli te czynniki rosną, stres maleje. Trening czyni mistrza!

 - Rodzic może pokazać, że  stres to wyzwanie, które  stwarza szansę na sukces i wzbogaca nas o nową wiedzę i doświadzczenia. Żeby wygrać- trzeba grać!

 - Rodzic może  uczyć akceptacji stresu,  tak samo  jak złości.  Stres przecież nie jest ani dobry, ani zły. On poprostu jest i to od nas zależy, jaki użytek z niego zrobimy: czy wykorzystamy go jako motywator, czy potraktujemy jako coś paralizującego nasze działnia? Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni!

 -  Rodzic może  uczyć optymistycznego nastawienia do życia, pokazywać szklankę w połowie pełną, a w najciemniejszym tunelu, wskazać iskierkę światła. I nie chodzi tu wcale o różowe  okulary, które koloryzują rzeczywistość,  ale o świadomość tego, że po drugiej stronie chmur zawsze jest czyste niebo.

  - Rodzic może wspierać, ale nie wyręczać . 

Kupując trzylatkowi rower inwestujemy w kółka boczne, kask, ochraniacze, drążek przedłużający naszą rękę,  trzymający rower i dziecko. Potem kilometry  morderczego truchtu za rowerkiem. Pierwsze, ...czasem setne upadki. Następnie lekkie uskrzydlanie dziecka z kłamliwym hasłem na ustach: ,, Jedziesz sam!''  i z tajemną  ręką na błotniku.  Na  końcu zaś  oklaski, fajerwerki i duma, bo oto nasze dziecię  samo,  dzielnie pedałuje. To nasz cel. ,,Jeśli dziecko nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż''.

Jako rodzice wychowujemy najlepiej jak potrafimy: chcemy, aby dziecko dobrze sie uczyło, by wyrosło na mądrego,  dobrego, samodzielnego człowieka. To normalne.  A ilu  z nas  na pierwszym miejscu stawia siłę i odporność psychiczną swoich dzieci?
 

Marzy mi się, by każdy rodzic był certyfikowanym przez życie trenerem technik, które pomogą dzieciom wzmacniać ich wewnętrzną siłę i wiarę w to, że dadzą radę!
 


                                                                                       Mama dwójki - pedagog Elżbieta Burzyńska      

 

 

 

Grafik pedagogów i psychologa SP8

II semestr 2019/2020

-ważny od stycznia 2020r.

 

ELŻBIETA BURZYŃSKA

Pedagog oddziału przedszkolnego, klas 0-III

Gabinet nr 41

MONIKA PERKOWSKA

Pedagog klas IV-VIII

Gabinet 38.1

ZOFIA SELIGA

Psycholog oddziału przedszkolnego, klas 0-VIII

Gabinet nr 41

Poniedziałek

8.15-8.40

9.40- 13.15

9.30-13.30

13.00-15.30

Wtorek

8.30-8.55

9.55-13.30

11.00-15.00

8.00-12.30

Środa

11.30-15.30

8.15-12.15

-

Czwartek

11.30—14.30

8.15- 12.15

12.30-15.30

Piątek

8.15-12.15

11.00-15.00

-

 

 

PEDAGOG SZKOLNY


 Beata Rutkowska - klasy I - III i grupy przedszkolne

PONIEDZIAŁEK

WTOREK

ŚRODA

CZWARTEK

PIĄTEK

-

-

-

 10.30—11.30

 -

 

 

  

źródło:http://psse-hajnowka.pl/depresja-porozmawiajmy-o-niej/

 

 

 

 

 

 

INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA,
SKIEROWANA DO DZIECI I MŁODZIEŻY W PRZYPADKU DOŚWIADCZANIA CYBERPRZEMOCY
Jeśli doświadczasz cyberprzemocy:
•     Powiedz o tym zaufanej osobie dorosłej - z jej pomocą będzie Ci łatwiej poradzić sobie z tą sytuacją
•    Postaraj się nie kontaktować ze sprawcą cyberprzemocy i nie odpowiadać na jego zaczepki. Dzięki temu unikniesz prowokowania go do dalszych działań.
•    Zachowaj wszystkie dowody cyberprzemocy - nie kasuj smsów, e-maili, rozmów na czatach lub komunikatorach.
•    Jeśli ktoś dokucza Ci na jakiejś stronie WWW, zrób zrzut ekranu - aby zachować to, co widzisz na ekranie wciśnij klawisz "Print Screen" (Prt Sc), a następnie otwórz program tekstowy (np. Word) lub graficzny (np. Paint) i wklej tam screen naciskając jednocześnie klawisze "Ctrl" i "V".Pamiętaj, aby zapisać plik!
•    Skontaktuj się z Helpline.org.pl
Jeśli jesteś świadkiem cyberprzemocy:
•    Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości
•    Pomóż pokrzywdzonej osobie poprzez poinformowanie kogoś dorosłego o jej sytuacji
•    Zaproponuj pokrzywdzonej osobie kontakt z Helpline.org.pl (lub skontaktuj się osobiście, aby dowiedzieć się, co można zrobić)
•    Jeśli znalazłeś w sieci lub otrzymałeś przez telefon informacje ośmieszające kogoś - zatrzymaj łańcuszek cyberprzemocy - nie przesyłaj tych informacji dalej – zgłoś tę sytuację – Helpline.org.pl
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży116 111, strona www (możliwość pisania e-maili).

 

Źródło:  http://www.116111.pl/problemy/czym-jest-cyberprzemoc,aid,53